ادامه کتاب‌ها

زنده باد نوآوری: نگاهی به کتاب ده گونه نوآوری

همه ما میدانیم نوآوری چقدر خوب است اما اغلب نمی‌توانیم به خوبی نوآوری کنیم. این قضیه مسئله مهمی است که دامن‌گیر بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی است. نوآوری در ذهن اغلب ما چارچوبی از پیش تعیین شده است که به ابتکار عمل در محصول یا خدمت ارائه‌شده خلاصه می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست و شاید همین‌جا اولین دلیل عدم توفیق در نوآوری‌هایمان مشخص شود. سال‌ها پیش تیمی به دنبال این سؤال که «چه کنیم تا پروژه‌های نوآوری، به‌جای شکست طعم موفقیت را بچشند؟» تشکیل شد و ثمره ۳۰ سال تلاش برای پاسخ به این سؤال، تولد کتابی تحت عنوان ده گونه نوآوری بود.

ده گونه نوآوری کتابی کاربردی است که باید با حواس جمع خواند و پابه‌پای نمونه‌های موردی آن اوضاع را تحلیل کرد. حتی گاهی برای به یاد آوردن مرز ظریف بین دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور کرد و این‌گونه است که این کتاب تمام ساختارهای ذهنی شما را از نو می‌شکند و دوباره شکل می‌دهد.

دستاورد این کتاب برای مخاطب

ارمغان کتاب ده گونه نوآوری برای مخاطب، دیدی همه‌جانبه و منسجم در مورد نوآوری، تاکتیک‌ها و روش‌های اجرایی آن‌هاست. گوشه گوشه کتاب سرشار از مثال‌هایی از شرکت‌های نام‌آشنای امروزی است. به کرّات در متن اتفاق می‌افتد که با خود بگویید: 《مگر این نوآوری محصول نبود؟ اینجا که بحث از فرآیند و مشتری است!

متأسفانه صنعتگران و دانشگاهیان بر دو یا حداکثر سه نوع از مدل‌های نوآوری گفته‌شده در این کتاب، مانور می‌دهند. لذا این کتاب به شما کمک می‌کند تا چارچوب ذهنی‌تان نسبت به نوآوری را مجدداً ساختاردهی کنید و این بار اگر به نوآوری در کاری فکر کردید، ابعادی را در نظر بگیرید که در نگاه اول آن‌قدرها مهم تلقی نمی‌شد.

ویژگی گونه‌های نوآوری جدید

مدل مطرح‌شده در ابن کتاب از نوآوری ساده و درعین‌حال هوشمندانه است. ده گونه مختلف نوآوری در ۳ طبقه بسیار مهم طبقه‌بندی شده‌اند و عناصر هر طبقه ویژگی‌های نسبتاً مشابهی را نشان می‌دهند. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به این طبقه‌بندی و اجزای آن داشته باشیم، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

پیکربندی

نوآوری‌های این طبقه بخش‌های درونی و سیستم کسب‌وکار سازمان را هدف قرار می‌دهند، بنابراین نوآوری‌های زیرمجموعه این طبقه عبارت‌اند از: نوآوری در مدل سود، شبکه، ساختار و فرآیند.

پیشنهاد

این گونه‌های نوآوری بر محصول یا خدمت اصلی سازمان و یا مجموعه‌ای از محصولات و خدمات آن متمرکز هستند و زیرمجموعه‌های آن عبارت‌اند از: نوآوری در عملکرد و سیستم محصول.

تجربه

این طبقه بر عناصری همچون خدمات، کانال، برند و مشارکت مشتری متمرکز هستند که بیشترین مواجهه با مشتری را دارند.

اما نویسندگان کتاب ده گونه نوآوری شما را در میان جزئیات رها نمی‌کنند بلکه در قالب مثال‌ها و نمونه‌های موردی سعی می‌کنند مفهوم را هر چه روان‌تر در ذهنتان نهادینه کنند و در بخشی تحت عنوان تاکتیک‌های نوآوری، انواع تاکتیک‌های ممکن برای هرگونه از نوآوری را مثال می‌زنند و این یعنی نقشه راهی برای ادامه مسیر در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و وی را ز سردرگمی در میان گونه‌های متنوع نوآوری نجات می‌دهند.

ما باید واقعیت را بپذیریم و قبول کنیم که با تمام تجربیات و تحصیلات مرتبط فقط کمی در مورد نوآوری میدانیم! این کتاب جزئیاتی از نوآوری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد که حاصل ده‌ها سال مطالعه متخصصان و بررسی پروژه‌های نوآوری هزاران شرکت معتبر است، لذا مطالعه این کتاب را در شرایطی که بین اقیانوس‌های قرمز کنونی حصار شده‌ایم، به مخاطبان پیشنهاد می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *