مسیر مطالعه

مسیر حرفه‌ای فهم مالی و اقتصاد

مستقل از سِمت شما در سازمان، آشنایی با مفاهیم مالی در انجام وظایف و مسئولیت‏‌های شغلی به شما کمک خواهد کرد و در اهداف شرکت‏تان در کسب موفقیت تجاری و سودآوری دخیل خواهد بود.

دانش مالی، برخلاف اهمیت بالای آن، متأسفانه در کشور ما محدود به افرادی است که در این رشته تحصیل‌ می‌کنند. همۀ ما در زندگی روزمره یا در محیط کار به‌طور مداوم با تصمیم‌های مالی مواجه ‌‌‌می‌شویم بدون اینکه ابزار لازم برای این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها را در اختیار داشته باشیم.
حداقل دو دلیل برای این نقیصه ‌‌‌می‌توان در نظر گرفت. دلیل اول به این نکته بر‌‌‌می‌گردد که ممکن است متوجۀ میزان فایده و کاربرد این دانش در تصمیم‌های روزمرۀ خود نباشیم. اما دلیل دوم این مسئله، مربوط به نحوۀ ارائۀ مباحث مالی می‌شود که باعث شده است افرادی با تحصیلات غیرمرتبط نتوانند به‌راحتی با این مباحث انس بگیرند و از آنها استفاده کنند.

کتاب‌های پیشنهادی برای درک و فهم مسائل مالی و اقتصاد در زندگی حرفه‌ای و شخصی

با مطالعه این کتاب‌ها نه به یک کارشناس مسائل مالی بدل خواهید شد و نه می‌‏توانید خود را یک تحلیلگر مسائل مالی، حسابرس یا مدیر مالی بنامید. اما با استفاده از این کتاب می‏‌توانید استفاده هوشمندانه از اطلاعات مالی و بهره‌‏گیری از آن‌ها در برنامه‌‏ریزی‏‌ها و اتخاذ تصمیمات تجاری را به دست آورید.

مدیریت مالی؛راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

هدف تمام سازمان‏‌های انتفاعی سودآوری است. وظیفه شما به‌عنوان مدیر یک سازمان انتفاعی درآمدزایی است، ترجیحاً هرسال بیش از سال قبل. حتی اگر در یک سازمان غیر‌انتفاعی یا بخش دولتی که در آن سود مهم‌ترین هدف نیست نیز مشغول کار باشید، بازهم بسیار مهم است که بدانید چه مقدار سرمایه وارد سازمان و چگونه هزینه می‌شود. بهترین مدیران تنها به بودجه توجه ندارند، بلکه ترکیبی از کنترل هزینه‌‏ها، افزایش فروش و بهره‌‏برداری از منابع را در نظر می‌‏گیرند.

اين كتاب‌ راهنمای ساده و قابل‌فهمی براي همه مخاطبان است تا درک بهتری از موضوعات مختلف مديريت مالی در چالش‌های روزانه خود داشته باشند. این کتاب جیبی به شرح مفاهیم پایه‌‏ای مديريت مالی می‌پردازد.

کتاب مدیریت مالی

بودجه‌ریزی؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

واقعاً جالب است که با پول چه کارها می‏توان کرد. به ‏عنوان مدير، ممكن است از شما خواسته شود كه براي شركت و يا يك واحد آن، بودجه‌ای آماده كنيد. اما بودجه چيست، كاربرد آن چيست و چرا آماده‌سازی بودجه مناسب از اهميت بالايی برخوردار است؟

دید اقتصادی: داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد

کتابی در قالب داستانی ساده که کمی هم با چاشنی طنز آمیخته شده در عین حال هرازگاهی لحن خیلی جدی به خود می‌گیرد. مفاهیم اقتصادی را آموزش می‌دهد. در وهله اول ممکن است داستان بچه‌گانه‌ای به نظر برسد ولی در نگاهی عمیق‌تر پیچیدگی‌های زیادی دارد و به فهم مسائل مختلف اقتصاد از جمله تورم، کاهش ارزش پول، بدهی دولت و …. کمک شایانی می‌کند

دید اقتصادی

بازی بخت

دکتر لئونارد ملودینو در کتاب بازی بخت از نقش شانس در زندگی و کسب‌وکار صحبت می‌کند و به ما کمک می‌کند تا از اصول حاکم بر شانس و نقشی که این اصول در اقتصاد، سیاست، کسب‌وکار و سایر فعالیت‌های بشر دارد آگاه شویم.

کتاب بازی بخت The Drunkards Walk

فریب‌خوردۀ‌ تصادف

این کتاب دربارۀ بخت است، بختی که لباس مبدل می‌پوشد و خود را چیزی دیگر یعنی مهارت معرفی می‌کند. نسیم نیکلاس طالب با اشاره به تجربۀ حرفه‌ای خود در دنیای معامله‌گری و بهره‌برداری از تجارب تاریخی نشان می‌دهد که چطور می‌توان با شنا کردن بر خلاف جهت آب، نه تنها از گزند پدیده‌های تصادفی در امان ماند، که با تکیه بر آن‌ها کسب‌وکاری پررونق نیز ایجاد کرد. و البته از آن مهم‌تر چطور می‌توان با پی بردن به نقشِ بخت در زندگی در مواجهه با مشکلات و مصائب رفتاری “قهرمانانه” داشت.

کتاب فریب خورده تصادف

ابزارهای کلیدی مالی برای مدیران

در این کتاب سعی شده است دانش مالی به زبانی ساده و بدون نیاز به پیش‌زمینۀ قبلی بیان شود؛ به همین دلیل از ساختار کتاب‌های دانشگاهی در حوزۀ مالی پیروی نشده است. این کتاب بر سه مبحث کلی، یعنی تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، بودجه‌ریزی سرمایه‌ای (ارزیابی مالی طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌‌ها) و مفهوم ریسک و بازده متمرکز است. دلیل تمرکز بر این سه موضوع به‌طور مختصر این است که در حالت کلی، هنگام تصمیم‌گیری‌‌‌های مالی و اقتصادی ممکن است با مباحثی از علوم حسابداری، مالی یا اقتصاد مواجه شوید.

ابزارهای کلیدی مالی برای مدیران

یک نظر در “مسیر حرفه‌ای فهم مالی و اقتصاد

  1. فرامرز گفت:

    بسیار عالی. کتابهای آریانا واقعا کاربردی هستن.

  2. امین اسماعیلی گفت:

    با سلام و احترام،
    ممنون از آریانا قلم بی نظیر بابت معرفی مسیر مطالعه مالی و سایر مسیر های مطالعه که منتشر کردید، حقیقتا کتاب های آریانا بی نظیر هستند.
    لطفا مسیر های مطالعه را بروز نگه دارید و تقویت و جامع تر به این موضوع بپردازید زیرا بسیار بسیار مهم هستند.

    مجددا تشکر می کنم از مجموعه آریانا قلم

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      سلام و عرض ادب
      جناب اسماعیلی عزیز،
      خوشحالیم که این بخش مورد توجهتون قرارگرفته و ممنونیم از پیشنهاد شما.

  3. جهانگیر دل افروز گفت:

    با سلام و احترام

    ممنون از پیشنهادهاتون بسیار عالی است.
    فقط کتاب ها رو هم موجود کنید.

    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *